Saturday, February 6, 2010

UMNO/BN berprinsip atau pak turut?

RENUNGAN
Watch your thoughts; they become words. Watch your words; they become actions. Watch your actions; they become habits. Watch your habits; they become your character. Watch your character; it becomes your destiny.~ Frank Outlaw

Kelancangan pemimpin pertengahan Pakatan Rakyat menyuarakan ketidak puasan hati atas tidak tanduk pemimpin atasan adalah berpunca dari sikap pemimpin atasan juga. Ketua ketua mereka ini terlalu bercita cita tinggi dan bernafsu besar selepas menghitung kejayaan mereka selepas PRU 12 dan beberapa siri kemenangan pilihanraya kecil kecuali diBatang Ai dan Batang Pinang.

Apakah yang menyebabkan ahli ahli Pakatan Rakyat tersebut begitu lantang dan berani sehingga dilihat membelakangkan dasar parti dan tidak menunjukan hormat kepada pemimpin atasan mereka? Apakah mereka tidak terfikir tindakan mereka itu sedikit sebanyak akan menjejaskan kredibiliti gagasan yang mereka tubuhkan termasuk perpaduan antara parti parti komponen Pakatan Rakyat?

Mereka sedar bukan tak sedar, tetapi bila dah melampau, meletup juga akhirnya. Inilah padah apabila memilih ketua yang mempunyai agenda agenda tersendiri, Anwar oleh kerana terkilan dan dendam pada kerajaan Barisan Nasional menubuhkan PKR semata mata ingin mengajar Barisan Nasional dengan cita citanya hendak jadi Perdana Menteri. Disebabkan dendam kesumatnya beliau telah tersasar dari tujuan mencapai matlamat PKR sendiri. Bagi mengejar cita citanya jugalah beliau terpaksa mengiyakan cita cita DAP yang penuh dengan dendam terhadap persepsi sempit mereka keatas hak hak orang orang melayu dan bagai hilang arah kerana terlalu ghairah nak tebus apa yang mereka fikir dirampas oleh orang melayu dibawah pemerintahan Barisan Nasional. PAS pula yang selama ini berlandaskan Islam, telah dilihat terkeluar dari landasan asal perjuagan PAS, pun kerana ingin dan ghairah meraih sokongan bukan melayu. Tambahan pula, PAS adalah sebuah parti yang dilihat masih menumpang tuah orang lain.

Harus diingat pemimpin pemimpin serdahana yang lantang itu juga adalah bekas bekas ahli parti lain dan mereka menyertai Pakatan Rakyat disebabkan tidak sehaluan dengan dasar dasar atau pimpinan parti yang terdahulu. Memang menjadi harapan mereka Pakatan Rakyat membawa sesuatu perubahan kepada lanskap politik Malaysia. Tetapi malang buat mereka dimana pengaruh mereka tidak sehebat pengaruh pemimpin atasan Pakatan Rakyat yang selama ini hanya ingin berkuasa atas sifat dendam. Sekali lagi diatas prinsip yang dipercayai, mereka terpaksa melawan arus dan badai yang mendatang.

Walau pun kebanyakan pemimpin pemimpin yang berprinsip seperti mereka akan hilang, dan dilupakan lebih cepat, tetapi saya yakin mereka akan rasa puas kerana mencuba daripada menjadi "pak turut." Inilah akibat yang harus mereka bayar jika enggan bertuan kepada pemimpin yang terlalu taksub dengan diri sendiri bila diberi kuasa sehingga terlupa bagaimana seseorang pemimpin itu berada diatas sana.

Kepada pemimpin pemimpin yang taksub ini, selama mana dan sebanyak mana seorang pemimpin itu boleh menggula gulakan dengan kedudukan dan wang ringgit? Hari tak sentiasa panas, adakala hujan ditengahari. Adalah diharapkan bahawa ahli UMNO/BN dapat menjengah kembali prinsip mereka. Turutlah apa yang wajar dituruti asalkan jangan jadi "pak turut" Nilailah sendiri!

No comments: