Thursday, September 30, 2010

UMNO sedarkah apabila membela Melayu/Islam UMNO masih keseorangan.

Patutlah Pengerusi Parti Gerakan Pulau Pinang tidak mempunyai keyakinan untuk merampas semula pada pilihanraya 13. Janji rakyat majoriti Pulau Pinang senang. Tak kira macamana, bagaimana kesenangan itu diperolehi, janji senang. Memang ada desas desus bahawa rakyat majoriti  diPulau Pinang akan sepakat memberi peluang memerintah untuk dua penggal. Rasionalnya agar pemimpin pemimpin yang dipilih tak mabuk kuasa bila berkuasa dan hati rakyat sentiasa dijaga untuk manaruh harapan agar dilantik sekali lagi.Satu pandangan yang baik. Tetapi dua penggal memerintah sekurang kurangnya lapan kesepuluh tahun berapa banyakkah kerosakan telah dibuat.

Kita boleh lihat sekarang, projek dibawah teraju Koh Tsu Koon masih dianggap baik dan tidak dibatalkan. Hanya menyambung projek itu ditangguh sedikit agar tidak kelihatan ada permuafakatan.yang ketara. Sekarang isu wang warga emas dan miskin tegar hangat diperkatakan. Ini satunya gula gula yang orang bukan Islam tidak mengambil kira dan tidak menghormati agama majoriti orang Melayu telah mengelabui penerima orang orang Islam.

Yang anihnya parti parti seperti MCA, Gerakan, MIC tidak berbunyi pun senyap seribu bahasa. Mungkin betul macam pandangan seorang Menteri bahawa judi itu satu budaya, jadi tak salahlah. Apabila memikirkan trajedi ini teringat kawan kawan saya berkata, "makanlah ayam itu, ayam kan halal." Tetapi pokoknya adakah ayam itu disembelih mengikut kehendak Islam dan pinggan yang digunakan untuk hidangan itu suci saperti yang dikehendaki oleh Islam. Bolehkah kita sentiasa berkata tak tahu tak apa, tak berdosa, sedangkan kita tahu siapa yang menjamu kita? Janganlah kita samakan wang yang terlalu banyak bertukar tangan yang bukan dalam kawalan kita dari sudut pengedarannya.

Berbalik kepada pendedahan UMNO mengenai isu wang ehsan warga emas dan miskin tegar mana semangat 1Malaysia yang terlalu banyak dilaungkan. Adakah "Malaysia First" mencerminkan semua halal, semua OK janji semangat perpaduan ada? Contoh kedua selai dari blog UMNO Cheras dan NGO mana juara juara "Malaysian First" menghilang, tak dengar apa apa pun?

Jika pemerintah nak adil mereka harus berani, sama dipilih semula adalaj ketentuan Allah, hidup, mati, jodoh dan rezeki hanya Allah yang menentukan, kita hanya berusaha mencapai apa yang maaruf dan hindar yang mungkar dan bukan saperti "lembu dicucok hidung". Janganlah kita berajakan kedudukan dan kemewahan kerana dikhuatiri kita dijajah semula kerana terlupa asal usul kita. Telitilah kaum kaum lain walaupun sudah menjadi rakyat Malaysia, mereka tidak lupa asal usul dan siapa mereka dan lihat juga networking mereka boleh dikatakan rangkain mereka sudah ada diseluruh pelusuk dunia. Lihat sahaja tanah tanah diMalaysia dipelawa pada orang asing (terutama Pulau Pinang) untuk membelinya, bukan sahaja menaikan harga tanah, tetapi ini adalah penjajahan secara senyap dan lihat kebanyak dari mana negeri asal pembeli pembeli itu? contohnya Tetapi kita masih syok sendiri seperti saranan agar kita jadi buta warna. Takut lama kelamaan jadi buta agama pula, kerana asyik mengejar kemajuan dan kononnya perpaduan dan merempat dinegeri sendiri. 

Orang tua tua dah berkata,"buat baik berpada pada, buat jahat jangan sekali." Lebih baik buka mata dan sedar dimana kedudukan orang Melayu sekarang dan cara untuk bersaing sesama rakyat Malaysia yang lain. UMNO masih tidak diyakini oleh banyak orang Melayu kenapa, carilah sebab sebabnya tanpa memberi alasan kenapa saya buat ini dan itu. Cari salah diri sendiri dahulu, baru salahkan orang lain, itupun jika ikhlas baru boleh menemuinya. 

No comments: